বাংলাদেশের স্রষ্টারা যখন রাষ্ট্র চিন্তা করেছিল তখন বাংলাদেশের অপরাপর জাতিগোষ্ঠিকে পুরোপুরি বাদ দিয়ে একটি ` রাষ্ট্র ' ( জাতিরাষ্ট্র ) কিংবা '' জাতি' কে রাষ্ট্রের সমার্থক '' মনে করে দেশের ভবিষ্যৎ নির্মাণের কথাই হয়তো ভেবেছিলেন।
অপরাপর ভাষা -সংস্কৃতির মানুষ-জনদেরকে প্রান্তিক করে রেখেছে শুধুমাত্র রাষ্ট্রের ক্ষমতাবলয়ে নয় , রাষ্ট্রের সাহিত্য ও সাংস্কৃতিক পরিচিতি নির্মাণেও থেকে গেছে অচছ্যুত। তাইতো রাষ্ট্রের একজন নাগরিক হিসাবে মৌলিক অধিকারের ( সেটা মানবাধিকারই হউক, মাতৃভাষার প্রাথমিক শিক্ষার অধিকারই হোক, বেঁচে থাকার অধিকারই হউক ) পুরণের ক্ষেত্রেও রয়ে গেছে পিছিয়ে, কিংবা অনুল্লেখ্য।
মিডিয়া / তথ্য মাধ্যমেও ( সেটা প্রিন্ট মিডিয়া কি ইলেক্ট্রনিক মিডিয়া সব খানেই ) `তাদের ' উপস্থিতি ছিল নাম মাত্র । সি এইচ টি ' র হত্যাকান্ড, সংঘর্ষ, খুনোখুনি কিংবা ` চুক্তি ' র পক্ষে-বিপক্ষের পাল্টা পাল্টি হামলার খবর ইত্যাদির সংবাদ ছাড়া তেমন কিছুতে আগ্রহ নেই মিডিয়া কর্মীদের । একটু খুটিয়ে পড়লে আনাচে - কানাচে'র কিছু উৎসব, পূজা-পার্বনের ছবি সহকারে দু-এক লাইন ( সচিত্র প্রতিবেদন !) ।
তবে `` বদলে যাও বদলে দাও '' এর ঠেলায় হালে অনেক পরিবর্তন হয়েছে। যার প্রতিফলন দেখা যায় শুধুমাত্র মিডিয়াতে নয় পথে-ঘাটে, গ্রামে-গঞ্জে এবং নগর-বন্দর সবখানেই। যেমন - ফেব্রুয়ারী মাসে বাংলা ভাষার পাশাপাশি অন্য ভাষার কবি সভা কি সাহিত্য সম্মেলন এর সংবাদ, এর পাশাপাশি এবারের বই মেলায় বাংলা ভাষা ছাড়াও অপরাপর ভাষার গ্রন্থ প্রকাশ, বাংলা ভাষার বিভিন্ন প্রকাশনা সংস্থা -সংগঠন এর সাথে সাথে অপরাপর ভাষার প্রকাশনা সংস্থা - সংগঠন এর স্বতন্ত্র ষ্টোল নিয়ে অংশগ্রহন ইত্যাদি ইত্যাদি।
------------------------------------------------------------------------------
বাংলাদেশতা লৈরিবা মৈতৈলোন ঙাংবা মী 'গী মশিং য়ামদে। ভানুগাছতা খুঞ্জা খরা, শ্রীমঙ্গলদা খুঞ্জা অমা-অনি, কুলাউরা-বড়লেখা-জূরী দা খূঞ্জা মরি -মঙা, হবিগঞ্জ তা অনি-অহুম অদুদৈ সিলেট্তা পাড়া মঙা-তরা খক। শম্না হাইরবদা বাংলাদেশ কী এভারেজ ইউনিয়ন অমাগী মশিং ফানা ( গ্রাম দা হাইরগা ) লৈবা নত্তে, টাউন্দা হাইরগা হাইরাইজ বিল্ডিং অমগী মশিং ফাব নত্তে।
বাংলাদেশ ওইরবা ফাউবা ( নিংতম্বা ফংলবা মতুংদাসু ) খুন হোংবগী ওয়াখল লৈনরম্মি। হোংবসু তোক্লমদে। তং তানা লৈবা হাইবদো পংকুই কুইদ্রি। অদুনা ডায়াস্পোরা'গী ওয়াখলদা লৈনরম্মী হাইরবসু হাইমন্বা থোকলোই। ইমুং অয়াম্বা গী মচা অমা- অনি ইন্ডিয়া দা থানরম্মী - লৈরম্মী। মদুনা তুং কোইবা থৌরম-থৌওং নি খন্নরম্মী। পংকুই কুইদ্রি মশিগী ওয়াখল্লোন থাদোকনবা।
বাংলাদেশ ওইদ্রিঙৈ মমাংদা সিলেট -ভানুগাছ -তখেন-কাছাড় - ইম্ফাল ইশম শম্নরম্মী। ইম্ফালগী খুবাক ইশৈ তখেন্দা তাব ফংঙি, কাছাড়গী নিপা পালা ভানুগাছতা য়েংবা ফংঙি, সিলেটকী পুংজৈবগী ওজা-গুরু ইম্ফালদা অসুম্না ইশম্তা শম্নরম্মি, অমত্তা ওইনা লৈরম্মি।
বাংলাদেশ ওইরবা ( নিংতম্বা ফংলবা ) মতুংদা লাইরিক হৈবা মী-গী মশিং য়ামদবনা অইবা ( লেখক-লেখিকা) গী মশিংসু য়ামমদে। অদুবু মখোয় খরদি ইচং থৌনা খোর্জৈ পাইদুনা চোংথোরক্খি। সাহিত্যগী মায়কৈদতা নত্তনা পূ-ঈশৈ হৈবা ওজা কয়াসু লৈরম্মী, শান্নরোয় কয়াসু লৈরম্মী। ঐখৌয়না থিজিন্বা ওয়াৎপাদগী খংদবনি। অদুতা নত্তনা অতৈ অতৈ পেশাদসু মমিং লৈবা কয়াসু লৈরম্মী - লৈরী।
বাংলাদেশ শেম্বদা ঐখোয়সু ইচং থৌনা শরুক য়াফম থোকই। নৌনা নিংতম্বা লৈবাক অমা ওইবগী অহোবা কয়া লৈবতা নত্তনা অওয়াৎপা কয়ামসু লৈরি। ময়াম চংনা মেনখিৎপিনবা মথৌ তাই। অহোবা ঊবগা খুদোম্বী নম্শিনদুনা অতৈসু শেগায়দনা মেনশন্বা হৈবা -ফোৎপা হৈবা মীওই খরসু মথৌ তাই। অমোৎ -অকাইবা লৈরবসু শেমজিন্বা- নান্থোক্পা য়াওরবদি অসুম ফজরকপনি। ঐগীনি হাইবদা চাওথোকচনিংবা অমা ফাওরক্কনি। ইশাগী হিঙ্গোন ইশানা শেমজবা তাই। বাংলাদেশসু ঐখোয়গী ইরমদমনি খন্না শেমগৎপা অমা চংঙি।
বাংলাদেশকী মৈতৈলোনগী সাহিত্যদতা নত্তে, অতৈ অতৈ শিল্প-সংস্কৃতিগী লমদসু অওয়াৎপা ময়াম্মা লৈরি। পামজবা -হৈনজবা খরনা শেমগৎপা নত্তনা অতৈ করি উপায় লৈরি। খজিক খরাক শোয়বা - চিত্থহৌবা য়াওরবসু হোৎনবদি মথৌ তাই। মৈতৈলোনগী সাহিত্যগী মালেমদা বাংলাদেশতা পোক্পা অমা অনিতং ওইরবসু মমিং পন্বা ঙমলিবসি ঐখোয়গী চাওথোক চনিঙাইনি। অদুগা তুংদা বাংলাদেশকি সাহিত্য হাইবদা বাংলা খক্তং নত্তনা মৈতৈলোনগী সাহিত্য-বুসু মমিং পন্দবা য়ারোই। মশি্ ঐখোয়না খংফম থোকই।
অরোইবদা অশৈবাগী হৌনবি (কবি সুলভ ) খরা হেন্জন্না হাইশিন্বা য়াওরবসু ( অতিকথন - বাগাড়ম্বর ) অচুম্বা খরদি মথক্কি পোইন্ট শিংশিদা য়াওরবনি। অচুম্বদো হাইদোক্পা ঙম্বা অমদি অশোইবদো তাক্পিবাগা লোইননা ঙাক্পিবা ঙম্বাসিসু মীওইবগী অচৌবা গুণ অমনি।
ফেব্রুয়ারী দা ইমালোন নিংশিংবগা লোইননা ইমালৈবাকপুসু নিংশিংশি।
সর্বশেষ এডিট : ১৬ ই মার্চ, ২০১৫ সকাল ১১:০৭